
17Tidskriften Kuba 3/2008

Detta verk är licensierat under Creative Commons Erkännande-Icke-
kommersiell-Inga bearbetningar 2.5 Sverige licens. För kopia av denna 
licens besök http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/se/. Det har 
publicerats i www.globalarkivet.se

fick stöd av Ricardo Alarcon, talman i parlamentet, som 
menade att kubanska journalister borde öka kontakterna 
med alternativa media i USA och EU, i stället för att vara 
hänvisade till kommersiella nyhetsbyråer.

Medieförnyelse 
Under de senaste åren har journalistförbundet intensivt 
diskuterat vilka förändringar som behövs inom kubanska 
media.  Och i den rådslagssrörelse som pågick hela hösten 
på alla arbetsplatser och i bostadsområdena, med över 5 
miljoner deltagare, fick också media sin beskärda del av 
kritik och ändringsförslag.  
  I USA och Latinamerika ökar mediekoncentration snabbt, 
helt dominerad av stora transnationella jättar som AOL/Time 
Warner, General Electric, Murdoch’s News Corporation, 
Viacom, Walt Disney Co., Yahoo, Microsoft, Google, 
Univision Communications, O’Globo Communications 
Group och Televisa. Kuba har ingen avsikt att beträda den 
vägen. 
   Här är alla media allmännyttiga, utan vinstintresse, 
skriver USA-journalisten Circles Robinson i sin blogg från 
Havanna. På journalistförbundets hemsida sammanfattade 
Ernesto Vera synen på privatägda media med vinstsyfte: 
”Journalistik är för viktigt för att överlämnas till en 
affärsverksamhet som är helt befriad från socialt ansvar”.  
Frånvaron av sensationsjournalistik är något förbundet 
berömmer sig av.  
   Men under höstens rådslag gjorde befolkningen klart 
att förnyelse behövs: mer information om vardagslivets 
problem, större variation i ämnesval och infallsvinklar, 
mer grävande journalistik, snabbare rapportering. 
    En av gästerna på Pressfrihetens Dag var Tom Gjelten 
från USAs ”National Public Radio” som har skrivit en 
rapport med rubriken ”Kubanska tidningar överskrider 
partilinjen”. Han konstaterar att förnyelsen har inletts. 
Redan innan rådslagsrörelsen satte igång kunde tydliga 
förändringar skönjas, framför allt i Juventud Rebelde. 
Till saken hör också att den ekonomiska uppgången har 
inneburit större möjligheter att importera papper för tryck.
   Det finns stora möjligheter till förnyelse av kubanska  
media, men det innebär inte att de måste kopiera västliga 
medias allt starkare indoktrinerande likriktning till försvar 
för rådande, imperialistiska världsordning, skriver Circles 
Robinson i sin blogg från Havanna. 

Pressfrihetens dag  

Eva Björklund

Kuba stöder pressfrihet skriver Peter Phillips, 
sociologiprofessor vid Sonoma State University och ledare 
för Project Censored, som granskar media i USA.  Han deltog 
på kubanska journalistförbundets firande av Pressfrihetens 
dag 10-15 maj. Drygt 150 kubanska och sydamerikanska 
journalister, och några nordamerikanska, samlades då 
till konferens på Internationella Journalistinstitutet José 
Martí.
   ”Under mina fem dagar i Havannas besökte jag över 
ett dussintal redaktioner inklusive radio och TV”, skriver 
Phillips i sin rapport. ”En avsikt med mitt besök var att 
undersöka pressfriheten på Kuba, och lägga en grund för 
ökat utbyte mellan journalister på Kuba och kollegor i 
USA som eftersträvar mer demokratiska media.”  
    Han frågade bland annat om censur: ”Alla sa att de är 
helt fria att skriva som de vill. Men det är klart att kubanska 
journalister delar en gemensam upplevelse av hot från de 
USA-finansierade exilkubanerna i Miami.” Det är ju inte 
en helt ogrundad känsla med tanke på de många hundra 
terroraktioner mot Kuba som utgått från USA, och den 
ständiga ekonomiska och propagandakrigföringen som 
finansieras med ständigt fler tiotals miljoner dollar.  
   Phillips skriver att mot bakgrund av detta hot erkände 
många att de själva ibland begränsar sig när det gäller 
sådant som kan användas av fienden.  ”Men jag hittade 
inga belägg för regeringskontroll.”  Kubanska journalister 
klagar dock mycket på partiskheten och ensidigheten, för 
att inte säga förtalet i  USAs bolagsmedia, och EUs. 
   Phillips skriver avslutningsvis att det är dags att aktivt 
ta avstånd från USA-regimens kallakrigspolitik och börja 
samarbeta journalister emellan i båda länderna.  Han 

Reportar utan gränser 
portas av AFP-journalister

När journalister och grafiker på franska AFP protesterade mot 
hot om privatisering dök Robert Ménard, livstidsordförande 
för Reportar utan gränser,  upp för att bättra på sitt 
skamfilade rykte bland mediearbetarna.  Han och RUG är där 
mer kända för sina nära band till franska mediemoguler och 
USAs underrättelsetjänst än för något försvar för pressfrihet 
och arbetsrätt (se Kuba 2.08). AFP-journalisterna har fördömt 
franska regeringen för att tvinga på dem riktlinjer som går 
stick i stäv med yrkesetiken, och i den diskussionen har 
Menard nogsamt hållit sig undan, för att istället ägna sig 
åt USA-drivna operationer i progressiva latinamerikanska 
länder, skriver Jean-Guy Allard. Och Menard portades, ”Ni 
är inte välkommen” sade ett av de fackliga ombuden. AFP 


