
Merdeka & ÖsttimorInformation nr 40— 2009 

8 

Ett åtal mot veckotidningen Tempo Semanal och dess 
chefredaktör José Belo är principiellt viktigt. I en pågå-
ende debatt om pressfrihet och likhet inför lagen har 
flera makthavare försökt få journalister fällda för förtal. 

En rättegång i Belo-fallet kan skada demokratin i 
Östtimor. Den aktuella lagen kommer ursprungligen 
från kolonialtiden, då den var till för att skydda Neder-
ländernas kolonialstyre genom att kriminalisera dem 
som kritiserade det. 

"Östtimor kan välja om det vill följa andra stater på 
en väl upptrampad väg mot korruption eller påbörja ett 
nytt kapitel för resursrika Stilla Havsöar genom att 
uppmuntra kraftfulla nyhetsreportage och kritiska kom-
mentarer", har Pacific Freedom Forum sagt. La'o Hamu-
tuk ansluter sig i ett uttalande den 4 mars till ETAN, 
TAPOL och andra ideella organisationer som kräver att 
riksåklagen lägger ner förtalsåtalet mot Belo. 

I en artikel i Tempo Semanal i oktober 2008 hävdas 
att justitieminister Lucia Lobato gett regeringskontrakt 
till sin mans bolag, vänner och affärskontakter utan att 
följa reglerna för upphandlingar. Artikeln citerade SMS-
meddelanden från Lobatos mobiltelefon. Kontrakten 
gäller renovering av ett fängelse för 1 miljon dollar, uni-
former för fångvaktare samt dieselolja för Dilis kraft-
verk. 

Lobato lämnade in en anmälan om förtal i november 
om att tidningen kränkt hennes privatliv och brutit mot 
journalistetiken. 

Belo menar att han bara skrivit om hennes handlan-
de i egenskap av offentlig person och att detta inte borde 
falla under förtalslagarna. 

Östtimors regering har föreslagit att förtal ska avkri-
minaliseras i en ny lag, men denna har ännu inte anta-
gits trots att förslaget är flera år gammalt. Förtals-
paragraferna är kvar från den indonesiska brottsbalken. 

Belo underrättades om anklagelserna i mitten av de-
cember 2008. Den 19 januari 2009 förhördes han i tre 
timmar av åklagaren. Om han blir fälld kan Belo dömas 
till böter eller fängelse. 

Under den brutala, 24-åriga indonesiska ockupatio-
nen satt han i fängelse eller häkte i sammanlagt tre år 
och utsattes för tortyr för att flera gånger ha överlämnat 
information om brott mot de mänskliga rättigheterna till 
utländska journalister och människorättsgrupper samt 
hjälpt till med att smuggla ut foton och filmer. Det är en 
ironi att han i ett demokratiskt, självständigt Östtimor 
skulle kunna få ett dubbelt så långt straff för att ha av-
slöjat regeringskorruption. 

Enligt riksåklagen är sanningshalten i det publi-
cerade oviktig för anklagelserna mot honom. Det är 
tvärtemot ett prejudikat från april 2006, när samme 
åklagare åtalade Yayasan HAK (en människorättsgrupp) 
för förtal. HAK, som försvarade en åtalad, anklagade 
åklagaren för maktmissbruk genom inblandning i målet. 
I det fallet beslutade en domare att förtalsåtalet inte kun-
de behandlas innan det ursprungliga fallet var av-gjort. 

Belo har sedan starten av Tempo Semanal 2006 
genom sina artiklar outtröttligt kämpat mot korruptionen 
i Östtimor. Tidningens upplaga är nu 8.000 exemplar. 
Den får stöd från de australiska fackföreningarna. 

Tommy Pollák 

Åtal för förtal 

Detta verk är licensierat under Creative Commons 
Erkännande-Ickekommersiell-Inga bearbetningar 2.5 
Sverige licens. För att se en kopia av denna licens, besök 
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/se/ eller 
skicka ett brev till Creative Commons, 171 Second Street, 
Suite 300, San Francisco, California, 94105, USA. 
Material som publiceras i Merdeka & ÖsttimorInformation 
kan också publiceras i http://www.globalarkivet.se. 


