
Clarín, Globo, Televisa, Cisneros. På samma sätt 
som Walt Disney och några få andra företags-
grupper äger de flesta medierna i USA domi-
nerar några stora företagskonglomerat medie-
marknaden i Latinamerika. Argentinska Clarín, 
brasilianska Globo, mexikanska Televisa och 
venezuelanska Cisneros har alla det gemen-
samt att de styr över flera delar i kommunika-
tionsprocessen, exempelvis tidningar, radio, tv, 
grafisk industri och telefonibolag. 

En del av de stora medieföretagen har också 
intressen i andra branscher. Gruppen Cisneros 

äger förutom tv-kanaler i Venezuela, Chile,  
Karibien och Colombia, till exempel rättighe-
terna till Coca Cola i Venezuela. 

I en nyutkommen bok har de två argentinska 
kommunikationsforskarna Guillermo Mastrini 
och Martín Becerra undersökt ägandekoncentra-
tionen i latinamerikansk media. En slutsats är att 
i nästan alla grenar av medievärlden och i alla 
kontinentens länder kontrollerar de fyra största 
företagen inom varje bransch över 50 procent 
av marknaden. Resultatet är en kontinent där 
makten över medierna ligger i väldigt få händer. 

Vilka äger medierna?
Makten över de latinamerikanska medierna ligger i händerna på några 
få stora företagsgrupper, precis som i stora delar av övriga världen. 
   – Om man inte bryter med det kapitalistiska systemet tror jag inte att 
man kan komma ifrån ägandekoncentrationen i medierna, säger den 
ecuadorianske ekonomen Guillermo Navarro. 

text: Johanna Kvarnsell

24 	 latinamerika    1/2010

Globo är en av Latinamerikas mediejättar.

G
o

n
za

lo
 Peñ

a
 R

o
ja

s

Arwid
nc nd



1/2010    latinamerika 								        25

Att bedöma hur stor pressfrihe-
ten är i ett land är ingen objektiv 
verksamhet. Resultaten ser olika 
ut beroende på vilken agenda den 
som gör bedömningen har. 

Det finns ett flertal organisatio-
ner som varje år bedömer pressfri-
heten i världens länder. Den inter-
nationella organisationen Reportrar 
utan gränser (RSF), med huvudkon-
tor i Frankrike, är en av de mest 
kända. Men även internationella 
Committee to Protect Journalists, 
med huvudkontor i USA, och ame-
rikanska Freedom house släpper 
varje år rapporter. I Latinamerika 
finns också flera nationella och re-
gionala organisationer som arbetar 
med pressfrihet, där i bland den 
mäktiga Sociedad Interamericana 
de Prensa, en sammanslutning av 
medieägare i regionen som i prin-
cip motsätter sig alla regleringar av 
medier, även de som syftar till att 
minska ägarkoncentrationen.

Rapporterna om pressfriheten 
är därför inte alltid samstämmiga. 
Som exempel kan man ta Argen-
tina. Medan RSF bedömer att landet 
har en tillfredsställande situation 
för pressfriheten, anser Freedom 
house att landet bara är delvis fritt. 
I sin årliga rapport poängterar RSF 
det positiva i att den nya mediela-
gen minskar maktkoncentrationen, 
medan Freedom house noterar sin 
oro över den nämnd som ska kon-
trollera att lagen efterföljs.

Johanna Kvarnsell

Olika 
bedömningar  
av pressfrihet

Den ecuadorianske ekonomen Guillermo 
Navarro ledde under 2009 en kommission som 
på Ecuadors regerings uppdrag undersökte ägan-
destrukturerna bakom tv- och radiofrekvenserna 
i landet. För honom är den stora risken med en 
hög koncentration att alltför få åsikter får ut-
rymme i den offentliga debatten. 

– I Ecaudor kontrollerar nio familjer alla de 
stora medierna; tv, radio och tidningar. Dessutom 
har de här grupperna kopplingar sinsemellan. I 
grund och botten påverkar det antalet röster som 
hörs och självklart också demokratin i landet, 
säger han. 

Bakom ägandekoncentrationen ligger det fak-
tum att medier precis som alla andra industrier 
verkar i ett kapitalistiskt system där det gäller för 
företagen att öka sina marknadsandelar. 

– Det är uppenbart att det finns något mer 
bakom ägandekoncentrationen än bara vilja och 
enskilda personer. I hela Latinamerika och i res-
ten av världen dominerar kapitalismen. Med det 
följer en hög ägandekoncentration av medierna. 
Så länge det systemet fortsätter så kommer också 
ägandekoncentrationen att finnas kvar, säger han.  

Ett medieklimat med få röster blir ett ännu 
större problem i de fall där de stora medieägarna 
har starka kopplingar till politiska och ekono-
miska särintressen. 

I Mexiko, det första latinamerikanska landet 
som fick tillgång till tv, har den spanskspråkiga 
världens största tv-bolag, Televisa, sedan 1950-
talets mitt haft starka kopplingar till det förra 
regeringspartiet PRI (Institutionella revolutions-
partiet) som styrde landet från 1929 till 2000.

Guillermo Navarro har inga problem att hitta 
mer aktuella exempel på hur kopplingar mellan 
medierna och makten har påverkat innehållet. 

– För två år sedan var det en kontrovers mel-
lan två stora ekonomiska maktgrupper i Ecua-
dor. Den ena kontrollerade två tv-kanaler och 
den andra en tv-kanal samt flera andra medier. 
Resultatet blev att medierna användes för att 
försvara den egna gruppen och attackera den 
andra. Det vill säga, de bröt totalt med medier-
nas funktion, säger Navarro. n




