
34 	 latinamerika    1/2010

när globos grundare Roberto Marinho dog 
2003 var han 98 år. Ett bevis på hans makt 
var att Brasiliens vänsterpresident Luiz Inácio 
Lula da Silva utlyste tre dagars landssorg när 
Marinho hade dött, trots att de båda männen 
tidigare varit bittra fiender.

Allt började när Roberto Marinhos far dog 
i en hjärtattack en månad efter att han skapat 
dagstidningen O Globo 1925. En ung Roberto 
Marinho fick ärva tidningen men han nöjde sig 
inte med dagspressen utan startade flera radio-
kanaler och organisationen växte. 

Genombrottet för Globo, eller Rede Globo 
som det nu hette, kom med militärdiktaturens 
intåg 1964. Sedan kuppmakarna avsatt den 
folkvalde presidenten João Goulart ville de öka 
sitt grepp över landets medier och hittade en 
villig partner i Roberto Marinho.

Armando Falcao, minister med ansvar för 
den dåtida censuren, berättar i en brittisk 
dokumentärfilm om sin relation till Roberto 
Marinho under diktaturen.

– Roberto Marinho skapade aldrig några som 
helst problem för mig. Jag var minister med 
ansvar för censuren och han var direktör för 
TV-Globo, Radio Globo, Rede Globo, Radio 
Mundial och Radio Eldorado.

1969 var en historisk dag i den brasilianska 
tv-historien. Globo lanserade landets första 
direktsända nyhetsprogram Jornal Nacional. 
Programmet blev snabbt populärt och etable-

rade sig som det främsta nyhetsprogrammet. 
Globos nyhetssändningar innehöll hyllningar 

av generalernas ekonomiska politik, samtidigt 
som demokratirörelsen och fackföreningsrörel-
sen knappt fick komma till tals. Osanningar om 
händelser och personer som opponerade sig 
mot regimens politik sändes ut som objektiva 
nyheter. I gengäld kunde Globo expandera 
utan problem.

antivänsterjournalistiken fortsatte även 
efter diktaturen. 1994 blev Globo fällt i ett 
förtalsmål på grund av att Roberto Marinho 
kallat vänsterpolitikern Leonel Brizola senil i 
en dagstidning och i nyhetsprogrammet Jornal 
Nacional. Domen gav Brizola rätt till replik 
och i en bisarr tv-sändning tvingades Globos 
nyhetsankare läsa upp en text som kritiserade 
bolagets manipulationer, stöd till militärdikta-
turen och maktfullkomlighet. 

På 1980-talet krävde en växande demokra-
tirörelse fria val till presidentposten. I början 
ignorerades rörelsen i stort sett av Globo, men 
när en halv miljon demonstranter samlades i 
São Paulo blev det svårt att inte rapportera. 
Globo valde dock en egen vinkel och påstod 
att folkmassan hade samlats för att fira São 
Paulos 430-årsdag. 

Trots denna manipulation lyckades demo-
kratirörelsen pressa fram sina krav och 1989 
kunde presidenten väljas direkt av folket. 

Mäktiga Globo och Lula 
beroende av varandra
Rede Globo är världens fjärde största mediebolag och har skaffat sig 
en maktposition i Brasilien som få privata bolag kan skryta med. I 45 år 
har Globo till stor del kontrollerat den brasilianska journalistiken. 

Text & foto: Gonzalo Peña Rojas

TEMA: MAKTEN    MEDIERNA&



1/2010    latinamerika 								        35

I upptakten till presidentvalet var fackför-
eningsledaren Lula da Silva en av favoriterna. 
Han kom in i slutspurten mot högerns pre-
sidentkandidat Fernando Collor de Mello 
som fick mycket uppmärksamhet på Globos 
kanaler.

Nu skulle det hållas två debatter mellan kan-
didaterna i nyhetsprogrammet Jornal Nacional. 
Den första debatten vanns överlägset av Lula, 
och folkopinionen tycktes vara på hans sida. 
Men efter den andra debatten agerade Globo 
till Collor de Mellos fördel.

Jornal Nacional sände en sex minuter 
redigerad version av debatten som sågs av två 
tredjedelar av tittarna. Inslaget var klippt för 
att få Collor de Mello vald till president. Collor 
de Mello fick mer tid än Lula och hans bästa 
repliker valdes ut. Globo försvarade sig senare 
med att de klippt inslaget som man klipper en 
resumé av en fotbollsmatch; de bästa bitarna 
ges mest plats.

Efter inslaget redovisade nyhetsprogrammet 
en opinionsundersökning där man hade frågat 
vem som vunnit debatten. Undersökningen var 
gjord av ett företag som arbetat med Collor de 
Mellos kampanj och visade att han vunnit över 
Lula i alla aspekter. 

En journalist inom Globo som proteste-
rade öppet mot manipulationen fick sparken 
och en nyhetschef som tog upp ärendet med 
Roberto Marinho blev pensionerad och ersatt 
av mannen som var ansvarig för det kritiserade 
inslaget.

Sedan Lula da Silva vann presidentposten 
2002 har Globo varit en av hans ihärdigaste 

Fakta/Globo
Globo har 4 700 anställda journalister.  
I Brasilien får 80 procent av befolkningen  
sina nyheter från tv. Globo har 64 procent  
av Brasiliens tv-publik. Globos tv-program 
kan ses i 130 länder. Bolaget har 121 bra-
silianska tv-stationer och inom koncernen 
finns bland annat tidskrifter, dagstidningar, 
filmproduktionsbolag och bokförlag.

Källa: Globo.com

Bruno Max Cardero är en av Globos 120 miljoner tittare.



kritiker. Kritiken har handlat om allt från 
korrupta medarbetare till Lulas relation till 
de jordlösas rörelse (MST) och hans samar-
bete med den venezuelanska presidenten 
Hugo Chávez. Senast under statskuppen i 
Honduras (28 juni 2009) beskylldes Lula för 
att gå Chávez ärenden när Brasilien lät den 
avsatte presidenten Manuel Zelaya ta skydd 
i den brasilianska ambassaden i Honduras.

Dock är relationen mellan den populäre 
presidenten och Globo inte alltid kon-
fliktfylld. Tidigare i år producerade Globo 
en spelfilm om Lula da Silvas liv där han 
framställdes som en hjälte under sin kamp 
mot diktaturen.

Pedro Aciman från mediegranskningsorga-
nisationen Intervozes förklarar varför reger-
ingen och Rede Globo behöver varandra. 

– Regeringen spenderar 70–80 procent av 
sin marknadsföringsbudget på Globo och de 
behöver i sin tur bolagets räckvidd för att få 
ut sitt budskap. Det finns inget direkt stöd, 
men ett inofficiellt fredsavtal mellan parter-
na. Jag vet inte om det finns ett samband 
men den statliga banken BNDES beviljade lån 
till Globo för att betala av sina skulder. 

– Å andra sidan vill regeringen regera  
ifred och undviker konfrontationer med 
media liknande de som Bolivias och Vene-
zuelas regeringar har. Globo föredrar inte 
Lula men de hade kunnat attackera honom 
mer, konstaterar Pedro Aciman.

bruno max cardero är 23 år och bor i 
ett kollektiv i São Paulo. Han tittar på flera 
kanaler men får sina nyheter från Globos 
nyhetskanal. Han tror att tv-Globos popu-
laritet har att göra med dess överlägsenhet.

– Globo finns i alla kommuner och har 
högst kvalitet på programmen. Det är också 
en kanal som brasilianarna kan identifiera sig 
med. Globos såpoperor visar alltid glada och 
vackra människor utan bekymmer, så som 
folk gärna vill se sig själva. De har också de 
bästa såporna och kanalen har många fler 
journalister än de andra kanalerna.

Vilka tv-program tittar  
du på och varför?

Hugo Carbajal, 66 år,  
skoputsare, Bolivia:
– Jag tittar inte så mycket, men när 
jag gör det blir det mest fotboll 
eller filmer för att tänka på annat 
och för att inte bli uttråkad.

Cristian Navarro Peres, 33 år, 
journalist, Brasilien: 
– Jag ser inte så mycket på tv, men 
en del fotboll och nyheter. För mig 
är det bara på grund av under-
hållningen. Även nyheterna är mer 
underhållning än information.

Rebeca Delgado, 15 år, och 
Anay Jimenez, 17 år,  
studerande, Bolivia:
– Nyheter, såpoperor, tecknat och 
musik. Vi tittar för att slappna av, 
lyssna på musik och dansa lite.

36 	 latinamerika    1/2010



Bruno Max Cardero tycker dock att Glo-
bos nyheter är politiskt vinklade till mitten-
höger och han tror inte att brasilianarna har 
så stor tillit till nyhetssändningarna.

– Ett exempel är den negativa rappor-
teringen som Lula fått utstå på grund av 
korruptionsskandaler. Men trots mediebilden 
har Lula 80 procent av folket bakom sig, 
säger Bruno Max Cardero.

Det senaste året har mediernas roll i 
Brasilien kritiserats av myndigheter och 
icke statliga organisationer. Det har kommit 
förslag från statliga projekt för mänskliga 
rättigheter om att medieföretag ska kunna 
vägras sändningstillstånd ifall de bryter mot 
de mänskliga rättigheterna. 

Förra året hölls den första statligt stödda 
kommunikationskonferensen (Confecom) i 
Brasilien. Etablerade och alternativa medier 
diskuterade fram förslag för att demokra-
tisera mediesystemet i landet. Bland annat 
föreslog man att det ska hållas offentliga 
utfrågningar vid förnyandet av sändningstill-
stånd.

Förslagen kritiserades hårt av Globo som 
varnade för statlig kontroll över medierna 
och hot mot yttrandefriheten. En farhåga 
som vissa menar var mer på sin plats under 
diktaturen. n

Not. Tidskriften Latinamerika har kontaktat 
Globo för en kommentar om dess relation till 
militärdiktaturen men bolagets representanter 
har avböjt. De hänvisar till informationssajten 
memoriaglobo.globo.com.  

Källor: Beyond Citizen Kane (dokumentär om 
Globo), A história secreta da REDE GLOBO av 
Daniel Herz, Rede Globo: 40 Anos de Poder e 
Hegemonia av César Cruz Brittos och Valério 
Ricardo Siqueira Bolaño. 

Rocael Reyes, 28 år,  
elektriker, Guatemala: 
– Nyheter, Animal Planet och Dis-
covery Channel, äventyrsprogram 
och program där män gör extrema 
saker. Jag gillar hantverksprogram 
där man lär sig både de tekniska 
och de praktiska delarna, men ser 
också på tv för att slappna av.

Maruja Leivo, 47 år, parkerings- 
biljettförsäljare, Ecuador: 
– Jag tittar framförallt på nyhe-
terna för att jag gillar att hålla 
mig informerad om vad som 
händer. Eftersom jag arbetar 
hinner jag inte se på såpoperor. 

Marcia Maldonado, 27 år,  
administratör, Guatemala:
– Nyheter, deckare och polisserier 
för att det är spännande att se hur 
de löser fallen och jag är intresse-
rad av att förstå människopsykolo-
gin bakom. På kvällarna följer jag 
en såpa för att koppla av.

1/2010    latinamerika 								        37

Enkät text & bild: Kerstin Edquist,  

Gonzalo Peña Rojas , Christin Sandberg  

och  Johanna Kvarnsell




