
Merdeka & ÖsttimorInformation nr 48— 2011  

7 

De stora australiska tidningarna som  The Age, Sydney 
Morning Herald och The Australian publicerade den 11 
mars artiklar om den indonesiske presidentens makt-
missbruk. Rubriken på första sidan i The Age var 
"Yudhoyono ’abused power’". Nyhetskällan för artik-
larna är Wikileaks, som publicerar hemliga diploma-
tiska telegram från amerikanska ambassaden i Jakarta 
till Washington. 

De diplomatiska telegram som tidningarna citerade 
säger bland annat att Indonesiens president Susilo 
Bambang Yudhoyono (SBY) personligen var inblandad 
för att förmå åklagare och domare att skydda de 
prominenta politiska partiernas korrupta ledare. Det 
sägs att i december 2004 gav SBY instruktioner till 
Heraman Supanji, då huvudåklagare för att avsluta 
undersökningen av korruptionsfallet Taufik Kiemas som 
är den förre detta presidenten Megawati Sukarnoputris 
man. Det sägs också att SBY använder statens 
säkerhetstjänst (Badan Intelejen Negara - BIN) för att 
spionera på politiska rivaler och ministrar i sin regering. 
Sydney Morning Herald skrev att presidentens fru gör 
sig förmögen genom politiska kontakter och att den före 
detta vice presidenten, Jusuf Kalla, delar ut mycket 
pengar för att få styra Golkarpartiet. 

Det vore onaturligt om den indonesiska makthavaren 
inte protesterar emot och förnekar vad som står i de 
australiska tidningarna. Den indonesiska tidningen 
Media Indonesia skrev den 12 mars att det framförallt 
gäller att försvara presidentens ansikte inför de närmaste 
medarbetarna. Dessa är bland annat Daniel Sparringa i 
presidents speciella stab, Taiful Sembiring, minister för 
kommunikation och information, Marty Natalegawa, 
utrikesminister, Hatta Rajasa, ekonomiminister, amiral 
Agus Suharono, överbefälhavare, Djoko Suyanto, för-
svarsminister och inte minst Boediono, Indonesiens 

vicepresident. 

I sin dementi sade överbefälhavaren Agus Suhartono 
att presidenten inte använder statens säkerhetstjänst BIN 
för politiska syften som The Age har skrivit. Han till-
lägger att TNI:s säkerhetstjänst bara används för 
militära operationer. 

På andra sidan, angående Jusuf Kalla, bekräftar han 
enligt Tempo den 11 mars 2011 att han delade ut mellan 
två och tre miljarder rupiah (mellan 200.000 och 
300.000 kr) för att bli vald som partiets ordförande på 
Golkarpartiets kongress i Bali 2004. I de avslöjande ny-
heterna som publicerats i de australiska tidningarna 
nämns också att Sjafrie Samsoeddin inte fick visum för 
att komma in USA för att delta som president Susilo 
Bambang Yudhoyonos huvudrådgivare till G20-kon-
ferensen i Pittsburgh 2009. 

Orsaken är anklagelserna riktade mot honom, efter-
som  han var general och kommendant för Indonesiens 
speciella arméenhet (Kopassus) som var stationerad i 
Östtimor. Han var direkt ansvarig för  Santa Cruz-mas-
sakern den 12 november 1991, i vilken mer än 250 
östtimoreser miste sina liv. 

Hans påstående att han räddade västerländska jour-
nalister under massakern kan inte bekräftas av den ame-
rikanska ambassaden i Dili. 

Två månader efter konferensen i Pittsburgh 2009, 
d.v.s. i januari 2010, nominerades han till vice försvars-
minister av SBY. Eftersom USA beklagade nyheterna 
om presidentens maktmissbruk kallades ambassadören i 
Jakarta, Scott Marciel, till utrikesministeriet. Ambas-
sadören utryckte sin djupa beklagan till president 
Yudhoyono och det indonesiska folket. 

Hendrik Amahorseja 

Presidentens maktmissbruk 

Detta verk är licensierat under Creative Commons 
Erkännande-Ickekommersiell-Inga bearbetningar 2.5 
Sverige licens. För att se en kopia av denna licens, besök 
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/se/ eller 
skicka ett brev till Creative Commons, 171 Second Street, 
Suite 300, San Francisco, California, 94105, USA. 
Material som publiceras i Merdeka & ÖsttimorInformation 
kan också publiceras i http://www.globalarkivet.se. 


