
	 	
    Tidskriften Kuba 3/20124

Detta verk är licensierat under Creative Commons Erkännande-Icke-
kommersiell-Inga bearbetningar 2.5 Sverige licens. För kopia av denna 
licens besök http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/se/. Det har 
publicerats i www.globalarkivet.se

Journalister i Ecuador 
avlönade av USA
Nyligen släppta dokument från Wikileaks visar att flera 

kända journalister i Ecuador var informatörer till USAs 
ambassad i Quito. Landets president Rafael Correa har i skarpa 
ordalag fördömt detta. Han kritiserade också de privata, ”fria” 
medierna som inte publicerat avslöjandena: ”Vilken skam. 
Den korrupta pressen skrev inget för de är själva inblandade. 
Det visar på hur korruptionen och tjänstvilligheten mot USA 
tagit över denna press och dessa journalister.” 

USAs ambassadör skriver i de avslöjade dokumenten 
om ”våra kontakter”, ”källor nära ambassaden”. Namnen 
på journalisterna har publicerats, en av dem är känd 
programledare på TV. 

President Correa ironiserade över dem: ”Det är dessa 
journalister som har velat ge oss lektioner i moral och etik.” 
Han anmärkte också att detta förklarar varför en av dem 
tagits emot med stor entusiasm av den Interamerikanska 
Kommissionen för Mänskliga Rättigheter i Washington (CIDH) 
där han anklagat Ecuador för att inskränka pressfriheten. 
Correa lovade också att publicera de övriga dokumenten från 
Wikileaks, trots protester från journalisterna som hävdar att 
de bara gör sitt jobb.

Zoltan Tiroler. Källa Liberación 120504


