Sökformulär

Stadsliv

Havannas Konstbiennal sedan 1984

Upphovsperson: Eva Björklund
Utgivare: Svensk-Kubanska Föreningen
Tidskrift/källa: Tidskriften Kuba
År: 2015
Ämnesord: Konst, Kulturmöte, Bildkonst, Stadsliv
Biennalen etablerades 1984 för att ge plats för konstnärer som inte var välkomna på de extravaganta biennalerna i Europa. Den visar konsten som en kraft i samhället - varken vara eller varumärke. Havannabiennalen utmärks varken av butiksutställning eller kändisparader. Den var först inriktad på konst från Latinamerika och Karibien, men redan med andra biennalen – långt innan globaliseringen slagit igenom – beredde Havanna plats för Asien och Afrika. Nu anses den vara ett av världens främsta fora för konst från ”Tredje världen” - även om konstnärer från andra länder också kan delta.

Havannas 12e Konstbiennal: Mitt i staden, Mitt i världen

Upphovsperson: Eva Björklund
Utgivare: Svensk-Kubanska Föreningen
Tidskrift/källa: Tidskriften Kuba
År: 2015
Ämnesord: Konst, Kulturmöte, Bildkonst, Stadsliv
Med Konstbiennalen i maj - juni blev Havanna ett friluftsgalleri. Konst och uppträdanden från 44 nationer fyllde gator och torg från Gamla Stans ut till centrum och förorter. Bland alla kubaner vimlade konstnärer, volontärer, kuratorer, utländska samlare och journalister. På Bellas Artes visades en samling kubanska världsnamn inom modernismen som Wifredo Lam och enastående 1900-talskonstnärer som René Portocarrero, Amelia Peláez, Antonia Eiriz och den nya generation som kunnat bryta igenom USA-blockad, som Manuel Mendive, Roca, Tomás Sánchez med flera som nått högt på världsmarknaden.