Sökformulär

Cultural anthropology

"Omskärelse är sött". Mat, kropp och kvinnlig omskärelse i Kairo

Upphovsperson: Malmström, Maria Frederika
Utgivare: Nordiska Afrikainstitutet | Göteborg : Socialmedicinsk tidskrift
År: 2004
Ämnesord: candy, female circumcision, Egypt, Gender identity, body image, Cultural anthropology
Artikeln diskuterar varför mat, framför allt mjuk, len och söt mat, bland arbetarklassen (baladi) i Kairo, har en sådan oerhörd symbolisk laddning och vidare dess täta relation till genus, kropp och kvinnlig omskärelse. Genom dagligt tal om mat och genom beredning av mat lär sig flickorna hur en ideal kvinnokropp skall se ut, hur de skall vara och vad som förväntas av dem rörande moraliskt uppförande. Kvinnlig omskärelse ingår som en naturlig och självklar del i skapandet av kvinnlighet, och när kvinnorna underförstått talar om kvinnlig omskärelse i vardagen nöts det rätta sättet att vara kvinna på kontinuerligt in.

"Omskärelse är sött". Mat, kropp och kvinnlig omskärelse i Kairo

Upphovsperson: Malmström, Maria Frederika
Utgivare: Nordiska Afrikainstitutet | Göteborg : Socialmedicinsk tidskrift
År: 2004
Ämnesord: candy, female circumcision, Egypt, Gender identity, body image, Cultural anthropology, kvinnlig omskärelse/könsstympning, mat, kropp, identitet, Genus, antropologi, sötsak
Artikeln diskuterar varför mat, framför allt mjuk, len och söt mat, bland arbetarklassen i Kairo, har en sådan oerhörd symbolisk laddning och vidare dess täta relation till genus, kropp och kvinnlig omskärelse. Genom dagligt tal om mat och genom beredning av mat lär sig flickorna hur en ideal kvinnokropp skall se ut, hur de skall vara och vad som förväntas av dem rörande moraliskt uppförande. Kvinnlig omskärelse ingår som en naturlig och självklar del i skapandet av kvinnlighet, och när kvinnorna underförstått talar om kvinnlig omskärelse i vardagen nöts det rätta sättet att vara kvinna på kontinuerligt in.    

Knowledge, renewal and religion : repositioning and changing ideological and material circumstances among the Swahili on the East African coast

Medarbetare: Larsen, Kjersti
Utgivare: Uppsala : Nordiska Afrikainstitutet
År: 2009
Ämnesord: Social anthropology, Cultural anthropology, cultural identity, Islam, Social change, modernization, Social history, Social anthropology/ethnography, Socialantrolopologi/etnografi
In the past decades religion has entered the political debate and is evoked in relation to a variety of events taking place around the world. Religion and religious differences, not political, economic or social, are claimed to be the cause rather than an expression of – or even a reaction to – ongoing problems. Islam and Christianity (or also Islam and Hinduism) are, in most cases, represented not only as opposed, but also as incommensurable worldviews, value systems and identities, where the one is threatening the existence of the other. Among the Swahili on the East-African Coast, this trend provokes questions related to whether we should approach what appear to be expressions of religious positioning in terms of renewal of previous understandings and relationships, or as a rephrasing of complex and conflictual matters that were always part of Swahili society. The papers in this book reveal that the Swahili are experiencing worsening economic, political and social conditions. Within these circumstances, Islam is invoked as a source of knowledge that not only explains the current state of life and living, but also gives directions on how to cope with and to change the situation for the better. Islam is both what reinforces Swahili identity and a particular way of life, and at the same time, given the current international climate, further marginalizes Swahili society and culture.