Sökformulär

Värderingsövning: Yttrandefrihet

Utgivare: Amnesty International, Svenska sektionen
År: 2015
Sidnummer: 5s.
Språk: sv
Relation: http://www.amnesty.se/
Relation: http://skola.amnesty.se/ett-fonster-mot-varlden/ditt-ord-ar-fritt/ja-eller-nej/
isPartOf:Ditt ord är fritt : Om yttrandefrihet. Elevtext
Ämnesord: Mänskliga rättigheter, Yttrandefrihet
Fil: amnesty_yttrandefrihet_jaaellernej_ht14_2hkdt4t.pdf (651.67 KB)
Fil: amnesty_yttrandefrihet_jaellernej.ppt (2.29 MB)
På ett torg i Tjeckien samlas människor i en anti-romsk demonstration. I Frankrike skickar en mamma sin son Jihad till förskolan. På hans t-shirt står det ”i am a bomb”. Och i Egypten går en kvinna med i ett demonstrationståg och protesterar mot regimen – trots att det är farligt. Vart går egentligen yttrandefrihetens gränser?

Berättande fångar vår uppmärksamhet. Därför tar denna värderingsövning sin utgångspunkt i händelser, vilka formulerats som berättelser. Berättelserna - eller narrationerna - handlar om yttrandefrihet.
Övningen är konstruerad så att läraren berättar vad som hänt, bryter mitt i berättelsen och låter eleverna ta ställning till en etisk fråga. Därefter fortsätter läraren, berättar hur det slutade och till sist diskuteras händelsen.
Bildspel med kartor, foton och länkar till filmklipp kan användas som stöd i berättandet.
Övningen är anpassad efter kursplanen i samhällskunskap 1a1 och 1b, men kan användas i alla kurser där etiska frågeställningar bearbetas.

Innehåll: material och handledning