Sökformulär

kulturimperialism

USAs Kubainvasion

Upphovsperson: Eva Björklund
Utgivare: Svensk-Kubanska Föreningen
Tidskrift/källa: Tidskriften Kuba
År: 2016
Ämnesord: USA - Kuba, Kultur, kulturimperialism, Handel
Artister, nöjesbolag och turister leder offensiven. De letar efter nya platser att filma på, nya artister att marknadsföra. Besökare på kulturspäckade rutter och svällande penningpungar fyller turistbussar som skakar fram på Havannas slitna gator. De vill ”se Kuba innan det förändras”. Universal Pictures vill filma nästa ”Fast & Furious” i Kuba. Chanel vill lansera sin kryssningskollektion i Havanna och Rolling Stones vill avsluta sin Latinamerikaturné i mars med konsert i Havanna.

Efter 3 segrar för Kuba: Nu börjar det svåra

Upphovsperson: Arnold August
Utgivare: Svensk-Kubanska Föreningen
Tidskrift/källa: Tidskriften Kuba
År: 2015
Ämnesord: Kulturkonflikter, kulturimperialism, Nationellt självbestämmande
Obamas politik är att möjliggöra vissa affärer, investeringar, handel, turism etc till Kuba. En halv miljon egenföretagare är särskild målgrupp. Parallellt utvidgas USAs ”demokratifrämjande” program. Det skapar en komplicerad situation för kubanerna. När Fidel Castro segertalade den 8 januari 1959 sa han: ”Låt oss inte lura oss själva att tro att framtiden kommer att bli enkel, kanske kommer allt att bli ännu svårare.” Den kom med terroristangrepp, invasion, ekonomisk krigföring mm. Efter segern den står kubanerna igen inför stora utmaningar - nu en ideologisk och kulturell konfrontation.