Medarbetare: | Björklund, Eva översättning |
---|---|
Utgivare: | Svensk-Kubanska Föreningen |
Tidskrift/källa: | Tidskriften Kuba |
Nummer: | 2018:4 |
År: | 2018 |
Sidnummer: | 13 |
ISSN: | 1402-8638 |
Språk: | sv |
Relation: | http://www.svensk-kubanska.se |
Ämnesord: | Kuba, Transport |
Rättigheter: | Creative Commons Erkännande-Ickekommersiell-Dela Lika 2.5 Sverige |
Fil: | kuba_4.18_s13._nertill2.pdf (115.81 KB) |
Med ”Specialperioden” på 90-talet dök privattaxi upp som komplement till en otillräcklig kollektivtrafik. De som hade bil, körkort och bankkonto kunde ansöka om taxitillstånd, mot en viss avgift, köra taxi lagligt, inklusive kollektivtaxi, på kontrakt köpa bensin och reservdelar med rabatt. Men de måste också uppfyll en viss kvot körningar, för att få tillståndet förlängt. I Havanna fylldes gatorna av gamla ”amerikanare” som kryssade fram och tog upp och släppte av passagerare på vägen. Sedermera också ryska, polska och tjeckiska bilar.