Sökformulär

Dags för satsning på järnvägen

Upphovsperson: Jan Strömdahl
Utgivare: Svensk-Kubanska Föreningen
Tidskrift/källa: Tidskriften Kuba
Nummer: 2018:2
År: 2012
Sidnummer: sid 12
ISSN: 1402-8638
Språk: sv
Relation: www.svensk-kubanska.se
Ämnesord: Kuba, kommunikation, Järnväg, Ekologisk hållbarhet, Restaurering, Kulturarv
Rättigheter: Creative Commons Erkännande-Ickekommersiell-Dela Lika 2.5 Sverige
Fil: kuba_2.18_s12_commons.pdf (101.98 KB)
Kubas järnväg var den första i Latinamerika och sjua i världen och Kuba det mest järnvägstäta i världen, dock huvudsakligen för sockerfrakt. Men åka tåg på Kubaön är idag ungefär lika svårt som i Europa över nationsgränserna. Och billigare men mycket långsammare. Nu satsar Kuba på järnvägen. På Järnvägsunionen – järnvägsmyndigheten – fick vi höra om den förbättring av hela systemet som startade 2009. Det är också en folkbildningsuppgift eftersom många olyckor sker vid de obevakade övergångarna. Den 100-åriga linjen Havanna-Santiago de Cuba är 830 km med 168 övergångar.